måndag 15 december 2008

Har inte alla hästar hemma

www.sexoffender.se kan du ta reda på om du har en sexbrottsling nära dig! Sidan är nu anmäld och ägarna kan riskera fängelse. Tänker inte göra några skitnödiga moralutspel här om huruvida jag vill veta om jag bor granne med en våldtäcktsman eller inte, men svenska folket i allmänhet verkar ju tycka det är acceptabelt att lägga upp namn och bild på brottslingarna.

Något som inte verkar vara acceptabelt är att de ovannämnda sexbrottslingarna ska få se ett luciatåg en gång om året. Aftonbladet påstår att barn fick lussa hos internerna på Skogomeanstalten i Göteborg. För mig är inte sju flickor mellan 15 och 17 år några barn längre utan borde i stället frivilligt få bestämma huruvida de vill lussa eller inte och har således gjort ett aktivt val. En av arrangörerna dumförklarar sin egen dotter med orden; "– Flickorna vet ju inte exakt vad det är för några som sitter där, det har inte jag heller tänkt på, säger hon." De "hemska" kommentarerna som tydligen figurerade efter tillställningen som beskrivs som en "uppskattad tradition bland fångarna, som bjuds på alkoholfri glögg och lussebullar", får man ta då det utan några som helst tveksamheter sägs samma sak om ungdomarna vart än de uppträder under dagen.

Rekordmånga ansökningar till namnbyte fick Patent- och Registreringsverket under det gångna året. Folk verkar inte vilja tillhöra xxxsson-namn utan vill ha något bättre klingande. Här kanske lösningen ligger för de sexbrottslingar som ligger på sexoffender?

Dagens Anna Takel-beteende, ni vet hon med "köra-ner-i-diket-reflexen" tar verkligen priset. I Insider ställde Linda Larsell upp då hon var anklagad för att sälja sjuka hästar. Man kan tro att kvinnan har vett nog att stanna där men i stället ringer hon Gårdinger och medverkar i underhållningsprogrammet "Sanningens Ögonblick" med motiveringen att hon vill rentvå sig själv. Hon ryker på fråga tre och ytterligare några hundra tusen TV-tittare får veta om hennes skumraskaffärer. Efter detta har hon mage nog att påstå i sin blogg att;
"Jag klarade 15 frågor, inte
2 som dom visade i programmet. Detta program fick mig att framstå som
hemsk...Var fler hästfrågor som hade fått mig att se bättre ut men det visade
dom aldrig. Jag har kontaktat aftonbladet ang detta. Sånt här skit ställer jag
INTE upp på"


Jag tror jag saknar ord för att beskriva vad jag tycker om en sådan människa. Nu vill hon få en snyftartikel och har kontaktat Aftonbladet. Vad ska de göra för henne mer än att ännu mer dumförklara kvinnan? Gör hon detta för pengarna, är hon bara så mediakåt som det är möjligt eller har uttrycket "Har inte alla hästar hemma" fått en frontfigur?

Jag skiter i ifall jag bor brevid en sexbrottsling men har väl inga problem med att folk vill veta ifall de gör så för att kunna döma sin näste, då jag är bra på att döma folk själv. Jag skulle också kunna kläcka ur mig "söt tjej" till en 17-åring som går i ett luciatåg men det kanske är mer acceptabelt då jag sitter utanför lås och bom? Mitt "tyskaktiga" efternamn lär jag byta ut om jag någon gång gifter mig då man får dagligen får bokstavera det. Imorgon ser jag fram emot att gå en promenad med hunden, lite bullbakning och förväntansfull spänning om ifall Aftonbladet presenterar en artikel om en hästsäljare som verkligen borde byta namn.

Inga kommentarer: