fredag 12 december 2008

Miljardär i Zimbawe

Storebror ser dig! Aftonbladet haussar nu upp en FRA-lag "Deluxe" och kritiker väntar inte en millisekund på att framföra sin mening. Jag har tidigare gett min syn på FRA då jag ser det som en bra möjlighet att sätta dit diverse drägg som planerar satanstyg.

Jag skiter fullständigt i ifall någon myndighet slösar bort tid på att läsa mina mail, sms, MSN-konversationer etc, då jag inte har något att dölja. Visserligen är jag övertygad om att jag aldrig kommer bli utsatt för denna form av avlyssning. *Newsflash* Du är heller inte lika "viktig" nog att bli det. *Newsflash*

Ganska paradoxalt budskap det finns här dock när Aftonbladet varnar om den nya "storebror-ser-dig-lagen" som 2000-talets digerdöd medans de marknadsför en omfattande bloggtävling. Var annars om inte på bloggar finns det folk som mer eller mindre lägger upp hela sitt liv med personuppgifter och hela härligheten för att synas så mycket som möjligt? Vad är folk så måna om att dölja egentligen?

Inga pengar till den amerikanska bilindustrin som var på jakt efter 34.000.000.000 USD. Däremot kommer den "svenska" bilindustrin kamma hem 28.000.000.000 SEK i diverse lån från staten. Många nollor blir det. Många nollor för mycket. Tycker inte staten skulle gett vika för att försöka hålla en utdöende industri i liv via med denna form av artificiell andning. Som Dr Börs skriver på di.se;

"Men fortsätt att frisera med krispaketen, tryck mera
dollars och framförallt dra inte ur kontakten till hjärt- och lungmaskinen. Men
vad gör väl det, proppen går i alla fall så småningom, och där står vi allihopa
strömlösa."



Här var det monopol




Några som däremot är vana vid att hantera dessa ofantliga belopp är befolkningen i landet med 500.000.000-sedlar, det vill säga Zimbawe. Inflationen skenar fortare än gasellerna på stäppen och om detta får fortsätta så kommer det snart ut sedlar med tiotals miljarder på.

En rysk affärsman som förmodligen druckit lite för mycket inhemsk vodka har nu i bakfyllan fått patenten på smilisen ";-)". Oleg Teterin som erhåller min dagliga nominering till Anna Takel-beteende, ni vet hon med "köra-ner-i-diket-reflexen" tror seriöst att företag kommer spendera mellan 80.000 och 800.000 årligen för att använda hans emotikon. Dags för herr Teterin att åka till Zimbawe om han ska bli miljardär, lär ju inte dra in allt för mycket rubel på sin hjärntvättade idé.

Miljarder hit och miljarder dit. Ikväll verkar det viktigaste för svensken vara den rådande Idol-finalen. Skönt att det äntligen är slut. Visserligen kan jag inte påstå att jag dum nog att tro att rapporteringen om dessa b-kändisar kommer att upphöra men lite floskler slipper man ju i alla fall. Själv sitter jag med någon patetisk version av grogg och scannar diverse forum i jakten på min affärsidé som ska generera miljarder på mitt snustorra bankkonto. Fungerar det inte tar jag bara mitt pick och pack till de södra breddgraderna för att få uppleva statusen som miljardär i det, för mig, skrämmande landet Zimbawe.

Inga kommentarer: