måndag 3 november 2008

En kvart senare bröt jag mitt avtal

I dagens Aftonbladet kan man läsa att moderaterna vill införa ett kontrakt för nyinflyttade flyktingar.
"Målet är att alla nyanlända ska bli självförsörjande. Enligt arbetsgruppen är var femte nyanländ självförsörjande inom 2,5 år av dem som fått uppehållstillstånd och kommunal introduktion, rapporterar Aktuellt."
Jag må säga att jag håller med om att detta är helt acceptabelt att kräva men jag har ett annat förslag; Skriv ett avtal med hela jävla svenska folket! Vi kan ju börja med att avlägsna de personer som resulterade i den skamliga domen i detta fall.
"Att ha Civilkurage innebär att ha mod att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk, förmågan att stå upp för sina värderingar, trots vetskap om öppet eller latent motstånd från omgivningen (wikipedia)."
Här kan jag påstå att jag inte skulle ha samma mod som den heroiska mannen i fallet hade, utan i stället tittat åt det andra hållet. Det sorliga gör ju mig till "segrare" då han i stället skulle tjänat på att gått förbi, låtit kvinnan bli våldtagen, rånad, eller hej - kanske till och med mördad.


Vidare tycker jag att BRO och dess aktiva även har brytit mot alla eventuellt rådande avtal man kan tänka sig. De har mage att vilja granska Rosa Bandet. Visst jag håller med, samlar du in pengar ska dem gå till dem som behöver, men att Rosa Bandet skulle hålla på med insamlingsfusk är för mig väldigt otänkbart. Även om så skulle vara fallet, ifall bara en futtig liten krona når fram dit den ska har vi inte möjligheten att få en bättre värld? Känner sig allmänheten lurad att administration och information kostar och vill ha tillbaka sin tjuga eller vad nu bandet kostar för att i stället lägga dem på där mina pengarhamnade, sprit och ciggaretter?

Min nominering till dagens "Anna Takel", ni vet hon med "köra-ner-i-diket-reflexen", går till Samuel Bartley Steele med sin träffsäkra förmåga att värdera en CD-skiva till 720.000 kronor då han för ett tag sedan stämde Bon Jovi för plagiat.
"Undrar hur många mögliga heltäckningsmattor man måste röka innan man får för sig att värdera varje såld cd högre än hel bärkasse pengar" kan man läsa i en av kommentarerna - klockrent.
Hade jag som nykter 18-åring fått underteckna ett avtal om hur man ska bete sig som människa i vårt avlånga hade jag förmodligen en kvart senare redan fått lämna landet. Nej jag har inte civilkurage nog att hoppa in när du blir nerslagen, nej jag är inte helt självförsörjande och nej jag ger inga pengar till cancerfonderna? Eller vänta, bröt jag verkligen ett kontrakt?

Inga kommentarer: