måndag 10 november 2008

Fildelningen bättre än musiken?

Där rök bank #1. Du och jag är numera ägare till Carnige. Riksgälden går in och tar över verksamheten. Jag är långt ifrån en beundrare av statligt ägande men här är det acceptabelt. Vidare har nyhetsflödet dominerats av den allsvenska fotbollen där folk fått lämna AIK på löpande band. Är inte insatt och kommer ej kommentera denna knatteliga.

Aftonbladet vill skapa opinion om en ny lag - "IPRED-lagen". Fildelningen ska bekämpas hårdare.
"Internetleverantörer kan tvingas uppge för en rättighetsinnehavare – exempelvis ett skivbolag – vilken person som har ett abonnemang från vilket fildelning misstänks ske."
Det sorgliga är att jag inte vet vilken sida jag ska ställa mig på. Vid FRA-lagen såg jag det som positivt. Går det att sätta dit ytterligare några drägg så gör det. Att folk gnäller om att det är integritetskräkande - lägg ner - era små (inklusive mina egna) patetiska MSN-samtal och E-postmeddelanden bryr sig ingen om. Tro inte att du är viktig nog att bli övervakad för så är inte fallet.

Däremot vid fildelning är jag splittrad. Jag ser det i
nte som min rättighet att få ladda hem upphovsrättskyddat material utan att betala ett öre för det. Artisterna behöver tjäna pengar för att fortsätta leverera men kan de inte ens sätta ett rimligt pris på en konsertbiljett när de tar 200 för en CD, utan att folk försöker sälja dem vidare till ett mer realistiskt marknadsvärde så säger jag; fortsätt fildela- synd bara att det är så mycket urusel film och musik så jag inte förstår varför.


Inget jag har tankat hem direkt



Lars Ohly vill ha ett nyval ifall han inte får vara med och leka i sandlådan efter näst val. Snyftande i ekot;
– Vi är beredda att till och med ta det steget ifall vi förödmjukas offentligt i regeringsförhandlingar.
Ifall Ohly valdagen 2010, med viss hjälp av miniräknaren, förstår att socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet får över 50% av rösterna så kommer du vika dig omedelbart. Du skulle aldrig våga kräva ett omval, du skulle aldrig ta risken att låta borgarna få chansen, utan i stället acceptera att du inte får en ministerpost och ändå med kraft från lilltån "stolt" sjunga;

"Upp till kamp emot kvalen Sista striden det är, ty Internationalen åt alla lycka bär..."
Detta gör föresten att du får den dagliga nomineringen till Anna Takel-bettende, ni vet hon med "köra-ner-i-diket-reflexen".

Inga kommentarer: